Acupunctuur

Acupunctuur is van oorsprong een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde en wordt al duizenden jaren toegepast. Het activeert het natuurlijk helend vermogen van de mens. Hierdoor kunnen ziektes verlicht, voorkomen of genezen worden.

Acupunctuur beïnvloedt de energiestromen in het lichaam. Door het zetten van naalden op meridiaan punten wordt het lichaam geactiveerd om de balans in de energie huishouding te herstellen.

Wat doet acupunctuur?

De traditionele Chinese geneeswijze heeft een holistisch uitgangspunt, waarin de mens als eenheid van lichaam en ziel wordt gezien. In het lichaam stromen levensenergieën die qi worden genoemd. Deze qi beweegt voortdurend, via vaste banen door het lichaam, en zorgt voor groei en ontwikkeling. Deze banen worden meridianen genoemd. De qi beheert twee tegengestelde energieën de yin en de yang, die elkaar aanvullen en in evenwicht houden. De yin staat voor rust, koelte en is de relativerende component. De yang is meer de actieve, verwarmende, creatieve component.

Wanneer de qi zonder belemmering door de meridianen kan stromen, bewaart het lichaam zijn natuurlijk evenwicht en is in balans. Is yin of yang overheersend dan ontstaan er blokkades en kunnen hieruit ziektes ontstaan. Dit evenwicht kun je herstellen door het zetten van naalden op meridiaan punten.

Ziektebeelden

Hieronder volgt een lijst met klachten en aandoeningen die goed met acupunctuur behandeld kunnen worden.

• Psychische klachten, zoals overspanning en burn-out, stemmingswisselingen, angsten en depressie
  • Niet kunnen stoppen met roken
  • Zenuw aandoeningen, zoals migraine, spanningshoofdpijn, duizelingen, aangezichtspijn, ziekte van Bell, ziekte van Ménière
  • Luchtweg problemen, zoals hooikoorts, allergische neusverkoudheid, sinusitis, hoest, bronchitis, COPD